Lees voor
Tips & Informatie

Voor het eerst een woning huren bij Poort6?

Dit moet je weten!

Misschien huur je voor het eerst een woning? Of je hebt vaker gehuurd, maar nog niet bij Poort6. We geven je graag wat tips.

De huurprijs en huurvoorwaarden

Voor de woning die je gaat huren, sluit je een huurcontract af. Hierin staat bijvoorbeeld dat je iedere maand een bedrag aan huur betaalt. De huur bestaat uit de kale huur plus servicekosten. Netto huur is een ander woord voor kale huur. De bruto huur die je iedere maand betaalt is de netto huur plus de servicekosten. Als je een handtekening zet onder het huurcontract, dan teken je ook voor de huurvoorwaarden. Je kunt deze hieronder bekijken.

Lees meer over het huurcontract en bekijk de Huurvoorwaarden 2020.

Wat zijn servicekosten?

Servicekosten zijn kosten die je bijvoorbeeld betaalt voor schoonmaak van gezamenlijke ruimtes als je in een flat woont of voor wijkbeheer. Het bedrag dat je aan servicekosten betaalt, is een voorschot. We rekenen ieder jaar achteraf uit of je teveel of te weinig hebt betaald.

Het betalen van de huur

Je kunt de huur op verschillende manieren betalen. Het makkelijkst is via een automatische incasso. Je moet in principe voor de 1e van de maand de huur betalen. Wil je de huur niet automatisch laten overschrijven? Dan kun je ook betalen met een eigen overschrijving. Contant betalen is niet mogelijk. Pinnen kan wel.

Problemen met betalen? 

Krijg je problemen met het betalen van de huur? Wacht dan niet te lang. Wij zoeken graag samen met jou naar een oplossing.

Lees meer over Hulp bij geldzaken.

Hoe eerder je contact opneemt, hoe beter


Ieder jaar voor 1 mei bericht over de nieuwe huur

Ieder jaar kijken we opnieuw naar de huur die je betaalt. Hierover krijg je altijd voor 1 mei bericht. Meestal is dat een huurverhoging. Deze gaat in op 1 juli. Hoeveel de huur omhoog gaat, dat verschilt per jaar. We volgen de regels die de overheid aangeeft.

Check of je recht hebt op huurtoeslag

Als de huur in verhouding tot je inkomen te hoog is, heb je misschien recht op huurtoeslag. Huur je nu alleen de woning? Maar ga je later misschien trouwen of samenwonen? Dan kan dat van invloed zijn op de huurtoeslag die je krijgt. Let hier goed op. Ook als je uit elkaar gaat of je partner overlijdt, kan dit aan de hand zijn.

Lees meer over huurtoeslag.

Een reparatie doorgeven

Een lekkende kraan, tegels die loslaten, een deur die klemt. Soms slijten spullen of gaan ze kapot. Je kunt deze reparaties via de website aan ons doorgeven. Is ons kantoor gesloten en loop je tegen een spoedreparatie aan? Dan kun je ons ook buiten kantoortijden bereiken. Spoedreparaties zijn reparaties die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten.

Lees meer over reparaties doorgeven.

Een handig abonnement voor de kleine klusjes

Zelf ben je ook deel verantwoordelijk voor een aantal klusjes in huis. Maar je kunt er ook voorkiezen om bij ons een abonnement af te sluiten. Dit heet een serviceabonnement. Daarmee nemen wij dit onderhoud van je over.

Lees meer over het serviceabonnement.

Zelf klussen

We willen graag dat je je thuis voelt in je eigen huis. De komende tijd ga je hiermee aan de slag. Meestal ga je schilderen en alle kamers inrichten naar jouw smaak. Maar misschien wil je wat meer doen. En bijvoorbeeld zelf een andere keuken plaatsen, een tussenwand weghalen of een tuinhuisje plaatsen. Meestal kan dat gewoon. Wij hebben een folder gemaakt waarin precies staat uitgelegd wat je gewoon kunt doen zonder hier toestemming voor te hoeven vragen. Soms zijn er wel voorwaarden waar je rekening mee moet houden.

Lees meer over zelf klussen.

Goed ventileren

Goed ventileren is heel belangrijk voor een gezonde lucht in huis. En het is goed voor je portemonnee. Hoe je dit doet? Dat lees je in onze 6 tips!

Ben je niet tevreden? 

Wij doen ons best om ervoor te zorgen dat je je thuis voelt bij Poort6. Maar er kan altijd iets gebeuren waardoor je niet tevreden bent over onze service. Als dat zo is, laat het ons dan vooral weten. Komen we er samen niet uit? Dan kun je een online formulier invullen. Dan nemen we je klacht officieel in behandeling. Andere medewerkers gaan hier dan naar gaan kijken.

Ook interessant voor jou?