Let op nepberichten
Poort6 werkt regelmatig samen met onderzoeksbureau USP. Dit bureau vraagt huurders om hun mening over bijvoorbeeld een reparatie of verhuizing. Dit bureau is getroffen door een datalek. Buitenstaanders hebben korte tijd de mogelijkheid gehad om bij persoonsgegevens te komen. Het gaat dan om namen, adressen, mailadressen en/of telefoonnummers. Het gaat niet om financiële gegevens of wachtwoorden.
Ben je na 1 januari 2022 een keer benaderd door USP voor een onderzoek over onze dienstverlening? Dan kan het zijn dat ook van jou gegevens via USP zijn gelekt. Ben je voor 1 januari 2022 benaderd door USP? Dan heeft USP jouw gegevens al verwijderd.
Er is een grotere kans dat je spam- of phishingberichten ontvangt
Het is niet zeker dat er gegevens van (voormalige) huurders van Poort6 gelekt zijn. Het is daardoor ook niet zeker dat er gegevens misbruikt gaan worden. Maar het kan wel. Deze huurders kunnen bijvoorbeeld meer spamberichten ontvangen. Spamberichten zijn vervelend maar kunnen geen kwaad. Ook andere bedrijven zoals de NS en VodofoneZiggo hebben te maken met dit datalek. Daarom adviseren wij al onze huurders om extra goed te letten op nepberichten. Ook wel phishingberichten genoemd.
Nepberichten lijken gestuurd te worden door bekende bedrijven of personen
Maar deze worden verzonden door mensen die kwaad willen. Zij proberen via het sturen van mailtjes of sms-berichten aan jouw inlog-, bank- en persoonsgegevens te komen. In een nepbericht kan persoonlijke informatie van jou staan. Op die manier komt een nepbericht vaak heel geloofwaardig over. Waar kun je op letten? We geven een aantal tips:
- Klik niet op links en open geen bijlagen in e-mails van afzenders die je niet kent
In deze tijd kunnen nepmails er heel echt uitzien. Kijk daarom altijd goed naar het mailadres van het bedrijf of de persoon waar je de mail van krijgt. Staat er een knop in de mail waar je op moet klikken? Ga hier dan eerst met je muis overheen om te zien welke link er achter deze knop zit. Is dit een link met een vreemd webadres? Klik er dan niet op en gooi de mail weg. - Pas op voor valse telefoontjes
Belt iemand je onverwacht en doet die persoon zich voor als de bank of een andere bekende organisatie? Geef dan nooit je pincode, wachtwoorden, rekeningnummer of andere persoonlijke gegevens door. Ga altijd eerst na of het bijvoorbeeld echt jouw bank is die belt of mailt. Hoe je dit doet, lees je op de website van je bank. Maar het handigste is vaak om zelf naar de bank te bellen om dit na te vragen. - Let op valse WhatsApp of SMS-berichten
Oplichters doen zich vaak voor als iemand die je kent. Een goede vriend, een familielid of een zoon of dochter. Uit jouw naam sturen ze dan een berichtje waarin ze vaak vragen om geld over te maken. Of om een verificatiecode door te sturen. Doe dit nooit.
USP heeft meteen maatregelen getroffen om het datalek te stoppen en herhaling te voorkomen. Ook hebben wij melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Alle huurders krijgen van ons hierover nog persoonlijk bericht.