Tips & Informatie

Een woning huren bij Poort6?

Gebruik deze checklist Nieuwe woning

Yes! Je hebt een leuke nieuwe woning bij ons gevonden. En nu? Misschien ga je voor het eerst een woning huren? Of je hebt vaker gehuurd, maar nog niet bij ons. We geven je graag wat tips. Zelfs als je eerder al bij ons huurde is het handig deze checklist nog even door te lezen. 

Download een korte versie van de checklist

 

 Lever op tijd de juiste papieren bij ons aan

Dit laten we je per mail weten. Welke papieren dit zijn lees je hier.

 Lees de huurovereenkomst en huurvoorwaarden goed door voordat je tekent

Voor de woning die je gaat huren, sluit je een huurovereenkomst af. Hierin staat bijvoorbeeld dat je iedere maand een bedrag aan huur betaalt. De huur bestaat uit de kale huur plus servicekosten. Netto huur is een ander woord voor kale huur. De bruto huur die je iedere maand betaalt is de netto huur plus de servicekosten. Als je een handtekening zet onder het huurcontract, dan teken je ook voor de huurvoorwaarden. Je kunt deze hier bekijken.

 Regel de betaalwijze van de huur

Je kunt de huur op verschillende manieren betalen. Het makkelijkst is via een automatische incasso. Je moet in principe voor de 1e van de maand de huur betalen. Wil je de huur niet automatisch laten overschrijven? Dan kun je ook betalen met een eigen overschrijving. Contant betalen is niet mogelijk. Pinnen kan wel.

Ieder jaar kijken we opnieuw naar de huur die je betaalt. Hierover krijg je altijd voor 1 mei bericht. Meestal is dat een huurverhoging. Deze gaat in op 1 juli. Hoeveel de huur omhoog gaat, dat verschilt per jaar. We volgen de regels die de overheid aangeeft.

  Hou naast de huur ook rekening met de servicekosten die je iedere maand aan ons moet betalen

Servicekosten zijn kosten die je bijvoorbeeld betaalt voor schoonmaak van gezamenlijke ruimtes als je in een flat woont of voor wijkbeheer. Het bedrag dat je aan servicekosten betaalt, is een voorschot. We rekenen ieder jaar achteraf uit of je teveel of te weinig hebt betaald. Op je huurovereenkomst staat hoeveel servicekosten je betaalt.

  Neem contact met ons op als je problemen krijgt met het betalen van je huur 

Wacht niet te lang met contact opnemen. Wij zoeken graag samen met jou naar een oplossing. Lees meer over Hulp bij geldzaken.

Hoe eerder je contact opneemt, hoe beter

 Check of je recht hebt op huurtoeslag

Als de huur in verhouding tot je inkomen te hoog is, heb je misschien recht op huurtoeslag. Huur je nu alleen de woning? Maar ga je later misschien trouwen of samenwonen? Dan kan dat van invloed zijn op de huurtoeslag die je krijgt. Let hier goed op. Ook als je uit elkaar gaat of je partner overlijdt, kan dit aan de hand zijn. Lees meer over huurtoeslag.

  Controleer de woning tijdens de sleuteloverdracht

Tijdens de sleuteloverdracht loopt de woonmakelaar samen met jou door de woning. Kijk goed of er niks stuk is. Als dit zo is, geef het dan door aan de woonmakelaar. Dan komt er zo snel mogelijk iemand langs om het op te lossen.

 Regel mensen om te helpen verhuizen

Verhuizen is niet niks. En vele handen maken licht werk. Zorg daarom dat je familie of vrienden van tevoren vraagt om je te helpen. Of huur een verhuisbedrijf in. Is dit lastig? Informeer dan bij de woonmakelaar wat wij voor je kunnen betekenen.

  Sluit een contract af voor gas, water en stroom

Bij een nieuw adres hoort namelijk een nieuw contract. Vergeet dit niet op tijd af te sluiten. En voorkom dat je straks zonder verwarming, stroom of water zit. In sommige woongebouwen regelen wij dit. Als dat zo is hoor je dit van de woonmakelaar. En staan je kosten hiervoor bij het servicekosten overzicht in je huurovereenkomst.

  Sluit een inboedelverzekering af

Op die manier kun je een vergoeding krijgen als je spullen beschadigen. Bijvoorbeeld door brand over wateroverlast. In de voorwaarden van de aanbieder van deze verzekering staat precies wat er wanneer vergoed wordt.

  Geef je nieuwe adres in ieder geval door aan:

  • familie en vrienden
  • de gemeente
  • je bank
  • je telefonie- en internetaanbieder
  • tandarts, fysio etc.
  • verenigingen of clubs waar je lid van bent
  • andere lidmaatschappen zoals een loterij.

  Regel een doorzendservice bij PostNL

Dit kun je tijdelijk doen. Zodat alle post doorgestuurd wordt naar je nieuwe adres. Op die manier zie je ook waar je nog vergeten bent het juiste adres door te geven. Aanvragen doe je hier.

  Vraag een parkeervergunning aan als je in de binnenstad woont

Dit doe je in het online parkeerloket van de gemeente Gorinchem.

 Sluit een abonnement voor kleine reparaties af 

Met dit abonnement zorgen wij dat deze reparaties gedaan worden. Want volgens de wet moet je als huurder bepaalde kleine reparaties zelf doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het repareren van lichtschakelaars, stopcontacten, scharnieren of het bijvullen en ontluchten van de cv-ketel. Omdat we snappen dat niet iedereen even handig is en omdat dit vaak veel geld in 1 keer kost sluiten we voor jou een serviceabonnement af. Daarmee nemen we dit onderhoud van je over. Je leest hier precies wat er onder het abonnement valt.

Grote reparaties aan je woning doen we natuurlijk sowieso. Denk aan tegels die loslaten of een lekkende kraan. Is ons kantoor gesloten en loop je tegen een spoedreparatie aan? Dan kun je ons ook buiten kantoortijden bereiken. Spoedreparaties zijn reparaties die niet tot de volgende werkdag kunnen wachten.

Lees meer over reparaties doorgeven.

 Richt de woning in maar bekijk wel eerst wat wel en niet mag

We willen graag dat je je thuis voelt in je eigen huis. De komende tijd ga je hiermee aan de slag. Meestal ga je schilderen en alle kamers inrichten naar jouw smaak. Maar misschien wil je wat meer doen. En bijvoorbeeld zelf een andere keuken plaatsen, een tussenwand weghalen of een tuinhuisje plaatsen. Meestal kan dat gewoon. Wij hebben een folder gemaakt waarin precies staat uitgelegd wat je gewoon kunt doen zonder hier toestemming voor te hoeven vragen. Soms zijn er wel voorwaarden waar je rekening mee moet houden. Lees meer over zelf klussen.

  Ventileer de woning als je er net in woont extra

Als je gaat verhuizen heb je namelijk misschien nieuwe meubels, vloerbedekking of verf op de muur. Er zit daardoor veel ongezonde lucht en veel vocht in de lucht. Door goed te ventileren zorg je voor een gezonde thuis. Het is sowieso slim goed te ventileren. Zo voorkom je schimmel en het is goed voor je portemonnee. Hoe je dit doet? Dat lees je in onze 6 tips!

 Neem contact met ons op als je nog vragen hebt

We staan op werkdagen tussen 8.30 en 16.30 voor je klaar in ons kantoor aan de Schelluinsestraat 3. Je kunt langskomen, bellen of het formulier op onze website invullen. Wij doen ons best om ervoor te zorgen dat je je thuis voelt bij Poort6. Maar er kan altijd iets gebeuren waardoor je niet tevreden bent over onze service. Als dat zo is, laat het ons dan vooral weten. Komen we er samen niet uit? Dan lees je hier bij wie je terecht kunt.

Ook interessant voor jou?